NAZIV PREDMETA |
Termodinamika i termotehnika |
Kod |
|
Nositelj/i predmeta |
Prof. dr. sc. Vanja Martinac |
Bodovna vrijednost (ECTS) |
6.0 |
|
Suradnici |
|
Način izvođenja nastave (broj sati u semestru) |
|
|
Status predmeta |
Obvezni |
Postotak primjene e-učenja |
0 % |
|
OPIS PREDMETA |
Ciljevi predmeta |
Cilj predmeta je da se studentima dade široko znanje o osnovim termodinamičkim principima povezano s njihovom inženjerskom primjenom. |
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
|
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4-10 ishoda učenja) |
Nakon položenog ispita od studenata se očekuje da zna: - navesti i definirati mjerne jedinice osnovnih termodinamičkih veličina i jednadžbe stanja (idealnih i realnih plinova) - navesti i pravilno tumačiti osnovne zakone termodinamike - navesti i objasniti termodinamičke promjene stanja idealnih i realnih plinova - definirati i objasniti procese ekspanzije i kompresije - definirati i objasniti maksimalan rad, tehnički rad i eksergiju - definirati i objasniti desnokretne kružne procese - definirati i objasniti nepovratljive procese (prigušivanje, miješanje plinova) - znati razlikovati i analizirati procese u uređajima za dobivanje niskih temperatura - definirati i objasniti princip korespodentnih stanja, fugacitivnost, parcijalne molarne veličine - primijeniti stečena znanja u rješavanju zadataka vezanih uz promjene stanja idealnih i realnih plinova i kapljevina, procese kompresije, desnokretne i ljevokretne kružne procese te procese u tehničkim izmjenjivačima topline. |
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave |
1. tjedan: Opće osnove. Maksimalan rad sustava. 2. tjedan: Tehnički rad i entalpija. Primjena drugog glavnog zakona na energetske transformacije-eksergija i anergija. 3. tjedan: Promjene stanja kod plinova. Kružni procesi. 4. tjedan:Tehnička postrojenja za provedbu kružnih procesa. Nepovratljivost i gubitci kružnog procesa. 5. tjedan: Procesi u kompresoru. 6. tjedan: Stvarni ili realni plinovi i pare. Vodena para-veličine stanja vodene pare, Tablice i dijagrami termodinamičkih veličina. 7. tjedan: Procesi s vodenom parom kao radnim medijem. 8. tjedan: Rashladni strojevi. Toplinska crpka ili dizalica topline. 9. tjedan: Ukapljivanje plinova prema Lindeu, Claudeu i Kapici. 10. tjedan: Jednadžbe stanja realnog plina i smjese realnih plinova. 11. tjedan: Princip korespodentnih stanja. Primjena na plinove i kapljevine, Usavršeni princip korespodentnih stanja – Pitzerova korelacija, 12. tjedan: Fugacitivnost. Metode određivanja fugacitivnosti. 13. tjedan: Otopine-parcijalne molarne veličine. Određivanje parcijalnih molarnih veličina. 14. tjedan: Termotehnika-Načini prostiranja topline. Vođenje topline, Prijenos topline, Prolaz topline, Zračenje topline. 15. tjedan: Tehnički izmjenjivači topline. Tijekom seminara obrađuju se numerički primjeri koji predočavaju pređeno gradivo i čine s predavanjima jedinstvenu cjelinu. Vježbe:Miješanje idealnih plinova pri konstantnom volumenu, Miješanje idealnih plinova pri konstantnom tlaku, Rankineov proces s pregrijanom parom u parnim postrojenjima, Poboljšanja stupnja iskorištenja u parnim postrojenjima, Poboljšanja stupnja iskorištenja regenerativnim zagrijavanjem kondenzata, Usporedba desnokretnih i ljevokretnih kružnih procesa idealnih plinova, Usporedba desnokretnih i ljevokretnih kružnih procesa realnih plinova. |
Vrste izvođenja nastave: |
|
Obveze studenata |
|
Praćenje rada studenata (upisati udio u ECTS bodovima za svaku aktivnost tako da ukupni broj ECTS bodova odgovara bodovnoj vrijednosti predmeta): |
Pohađanje nastave |
1.0 |
Istraživanje |
0.0 |
Praktični rad |
0.0 |
Eksperimentalni rad |
0.0 |
Referat |
0.0 |
Rješavanje problema/zadataka n |
1.0 |
Esej |
0.0 |
Seminarski rad |
1.0 |
|
|
Kolokviji |
1.0 |
Usmeni ispit |
1.0 |
|
|
Pismeni ispit |
1.0 |
Projekt |
0.0 |
|
|
|
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu |
Kontinuirana provjera znanja putem parcijalnih kolokvija (tri puta tijekom semestra) omogućava oslobađanje od polaganja pismenog ispita. Prag prolaznosti je 60%. Polaganje parcijalnih kolokvija nije obvezatno. Kolokviji nisu eliminacijski. Svaki kolokvij u ocjeni učestvuje s 12 %. Prisutnost predavanjima i seminaru od 80%-100% je 5% ocjene. Aktivnost na vježbama je 5% ocjene. Usmeni dio ispita ima udio 54 %. U ispitnim rokovima polaže se pismeni i usmeni ispit. Usmeni ispit je obvezatan za sve studente, a pismeni je obvezatan ukoliko student nije oslobođen polaganja pismenog ispita. Položeni jedan kolokvij (prethodna aktivnost) vrijedi i u ljetnom ispitnom roku s udjelom od 10% u ocjeni. Pismeni ispit ima udio 36%, a usmeni 54%. Studenti koji nisu položili pismeni dio ispita putem kolokvija polažu cjelokupni ispit (završni ispit) putem pismenog i usmenog ispita u redovitim ispitnim rokovima. Prag prolaznosti je 60%. Pismeni dio ispita učestvuje u ocjeni s 46%, a usmeni dio ispita učestvuje u ocjeni s 54%. Oc |
Obvezna literatura (dostupna u knjižnici i putem ostalih medija) |
Naslov |
Broj primjeraka u knjižnici |
Dostupnost putem ostalih medija |
N. Petric, I. Vojnović, V. Martinac, Tehnička termodinamika, 2 izdanje, on line (2007-01-09), Kemijsko-tehnološki fakultet, Split, 2007. |
0 |
on line |
V. Martinac, Termodinamika i termotehnika (priručnik - formule i tablice), on line (2008-12-09), Kemijsko-tehnološki fakultet, Split, 2008. |
0 |
on line |
M. J. Moran, H. N. Shapiro, D. B. Daisie, M. B. Bailey, Fundamentals of Engineering Thermodynamics, 7th Ed., Wiley, New York, 2010. |
1 |
|
Yunus A. Cengel, Introduction to Thermodynamics and Heat Transfer, 2nd Ed., McGraw-Hill, New York, 2008. |
1 |
|
|
Dopunska literatura |
Y. A. Cengel, M. A. Boles, Thermodynamics: An Engineering Approach, 7th Ed., McGraw-Hill, New York, 2011. R. E. Sonntag, C. Borgnakke, G. J. Van Wylen, Fundamentals of thermodynamics, 8th Ed., Wiley, New York, 2012.
|
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje utvrđenih ishoda učenja |
Praćenje kvalitete i uspješnosti obavljat će se na tri razine: (1) Sveučilišnoj; (2) Fakultetskoj, pomoću Povjerenstva za kontrolu kvalitete nastave; (3) Nastavničkoj razini. |
Ostalo (prema mišljenju predlagatelja) |
|