Promijeni jezik
Automatsko reguliranje procesa
NAZIV PREDMETA | Automatsko reguliranje procesa | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kod |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Nositelj/i predmeta |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Suradnici |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Status predmeta |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
OPIS PREDMETA | |||||||||||||||||||||||||||||||
Ciljevi predmeta |
Omogućiti studentima da shvate značaj automatiziranih sustava, ali i da shvate opasnosti potencijalno loše projektiranih sustava. Omogućiti studentima da shvate da je automatsko reguliranje procesa zahtjevan zadatak, da je za to potrebno fizički povezati više različitih podsustava i izgraditi složene sustave za čiji je kvalitetan rad potrebno kompromisno uskladiti različite karakteristike svih dijelova. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4-10 ishoda učenja) |
Nakon položenog ispita studenti će biti osposobljeni opisati različite izvedbe automatski reguliranih procesa. Studenti će moći opisati probleme primjene pojedinih izvedbi na stvarnim primjerima, a moći će i argumentirano objasniti razloge mogućnosti ili nemogućnost pojedinih primjena. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave |
Sustavni pristup i vođenje. Modeli i modeliranje. Primjeri matematičkih modela. Laplaceova transformacija. Prijenosna funkcija. Prijelazne promjene. Frekvencijski odziv. Analiza procesa prvog i drugog reda. Vođenje procesa računalom. Vladanje regulacijskog kruga. Proces prvog i drugog reda u regulacijskom krugu. Značajke regulacijskog kruga. Analiza stabilnosti. Routhov kriterij. Nyquistov kriterij. Sinteza regulacijskog kruga. Nelinearni sustavi i analiza nelinearnog regulacijskog kruga. Vladanje regulatora i načela izvedbe. Regulacijski ventili. Ugađanje regulacijskog kruga. Suvremeni primjeri vođenja: ekspertni sustavi, živčevne mreže, modeli neizrazite logike. Primjeri vođenja procesa (toplinski procesi. Kemijski reaktor, sušenje, destilacija). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Vrste izvođenja nastave: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Obveze studenata |
Pohađanje nastave. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Praćenje rada studenata (upisati udio u ECTS bodovima za svaku aktivnost tako da ukupni broj ECTS bodova odgovara bodovnoj vrijednosti predmeta): |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu |
Tijekom semestra održavaju se dva međuispita. Nakon semestra polažu se pismeni ispiti. Uvjet za pozitivnu ocjenu je 50% bodova na svakom međuispitu ili na samom ispitu. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Obvezna literatura (dostupna u knjižnici i putem ostalih medija) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Dopunska literatura |
D.E. Seborg, T.F. Edgar, D.A. Mallichamp, Process Dynamics and Control, J. Wiley, New York, 1989. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje utvrđenih ishoda učenja |
Tijekom semestra održavaju se dva međuispita. Nakon semestra polažu se pismeni ispiti. Po potrebi održava se usmeni ispit. Svaki međuispit i ispit sastoji se odviše kraćih pitanja putem kojih se provjerava razumijevanje teorije i sposobnost studenata da opišu temeljne pojmove, ali provjerava se i sposobnost studenata da pokažu sposobnost primjene teorije kod jednostavnih primjera. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Ostalo (prema mišljenju predlagatelja) |
|