NAZIV PREDMETA |
Tehnologija prerade ljekovitog i začinskog bilja |
Kod |
|
Nositelj/i predmeta |
Prof. dr. sc. Igor Jerković |
Bodovna vrijednost (ECTS) |
6.0 |
|
Suradnici |
|
Način izvođenja nastave (broj sati u semestru) |
|
|
Status predmeta |
Izborni |
Postotak primjene e-učenja |
0 % |
|
OPIS PREDMETA |
Ciljevi predmeta |
Studenti će steći osnovna praktična znanja o preradi začinskog i ljekovitog bilja i proizvodnji biljnih pripravaka te upoznati utjecaj pojedinih pripravljenih ekstrakata na sastav i svojstva proizvoda i njegovu biološku aktivnost. |
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
|
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4-10 ishoda učenja) |
Nakon položenog predmeta studenti će moći: - opisati temeljne pojmove, vrste začinskog i ljekovitog bilja, dobivanje pripravaka i njihovu korisnu upotrebu - demonstrirati temeljne postupke prerade začinskog i ljekovitog bilja te metode ekstrakcije - odrediti prikladne metode analize dobivenih pripravaka ili biljnog materijala te metode određivanja antioksidacijskih i antimikrobnih svojstava - predložiti prikladne postupke obrade začinskog i ljekovitog bilja uvažavajući temeljna načela ekstrakcije, postupke analize pripravaka razmatrajući mogućnosti nastanka artefakata te utjecaj na sastav i svojstva proizvoda - izabrati ispravan pristup u rješavanju problema iz područja prerade začinskog i ljekovitog bilja, polazeći od usvojenih znanja iz kemije, tehnologije i biotehnologije. |
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave |
1. tjedan: Uvod; Povijest upotrebe ljekovitog i začinskog bilja; Definicija ljekovitog, začinskog i aromatskog bilja; 2. tjedan: Taksonomija, nomenklatura i klasifikacija; Rasprostranjenost na području RH i u svijetu; Samoniklo i kultivirano bilje; Potencijal mediteranskog podneblja. 3. tjedan: Odabrane vrste ljekovitog i začinskog bilja i njihov značaj u prehrambenoj industriji; 4. tjedan: Glavni predstavnici pojedinih biljnih porodica (mahunarke, glavočike, klinčići, štitarke, usnjače, ruže, žarnjaci, ljiljani, žitarice ili trave, vlasnjače); 5. tjedan: Proizvodni koraci: Odabir; Sakupljanje/Branje (sjemenke, lišće, korijen); 6. tjedan: Transport; Procjena kvalitete sirovine (određivanje pesticida, mikotoksina, mikrobiološka ispravnost,..); 7. tjedan: Usitnjavanje; Sušenje (komorne i tunelske sušare; sušenje mikrovalovima, raspršivanjem, liofilizacijom i reverznom osmozom); 8. tjedan: Čišćenje; Pakiranje i označavanje proizvoda; Čuvanje. I. kolokvij 9. tjedan: Biljni pripravci (tekući i suhi ekstrakti); Tekući ekstrakti (stupanj usitnjenosti; ekstrakcijsko sredstvo, ekstrakcija); 10. tjedan: Prva skupina ekstrakcijskih postupaka (maceracija, bimaceracija, digestija, infuzija, dekokcija, turboekstrakcija, ultrazvučna ekstrakcija); 11. tjedan: Druga skupina ekstrakcijskih postupaka (perkolacija, reperkolacija, dijakolacija, evakolacija). 12. tjedan: Aktivne i djelotvorne tvari; Antioksidacijska i antimikrobna svojstva biološki aktivnih spojeva iz začinskog i aromatskog bilja; 13. tjedan: Analiza biljnog materijala; Čimbenici koji utječu na kakvoću aktivnih sastojaka. 14. tjedan: Najznačajniji proizvodi: Čajevi i čajne mješavine; Začinski prahovi; Ekstrakti začina i koncentrati; 15. tjedan: Zakonska ograničenja u proizvodnji ljekovitog i začinskog bilja II. kolokvij Vježbe: Analiza kvalitete sirovine i finalnog proizvoda; Priprema biljnih pripravaka primjenom različitih postupaka ekstrakcije; Ispitivanje utjecaja parametara ekstrakcije na sastav i svojstva biljnih pripravaka (stupanj usitnjenosti biljnog materijala, ekstrakcijsko otapalo; trajanje; temperatura; miješanje; ultrazvuk); Određivanje glavnih komponenata u biljnim pripravcima spektrofotometrijskim i kromatografskim metodama; Ispitivanje biološke aktivnosti biljnih pripravaka (antioksidacijska i/ili antimikrobna svojstva). Primjena biljnih pripravaka u odabranom prehrambenom proizvodu. |
Vrste izvođenja nastave: |
|
Obveze studenata |
Studenti su obvezni pohađati nastavu (predavanja i seminare 80%, te vježbe 100%) te aktivno sudjelovati u nastavnom procesu. Navedeno će se evidentirati i vrednovati kod donošenja konačne ocjene. |
Praćenje rada studenata (upisati udio u ECTS bodovima za svaku aktivnost tako da ukupni broj ECTS bodova odgovara bodovnoj vrijednosti predmeta): |
Pohađanje nastave |
2.5 |
Istraživanje |
0.0 |
Praktični rad |
1.0 |
Eksperimentalni rad |
1.0 |
Referat |
0.0 |
|
|
Esej |
0.0 |
Seminarski rad |
0.5 |
|
|
Kolokviji |
0.0 |
Usmeni ispit |
0.0 |
|
|
Pismeni ispit |
1.0 |
Projekt |
0.0 |
|
|
|
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu |
Gradivo predmeta podijeljeno je na dvije cjeline koje studenti polažu preko parcijalnih testova ili pristupanjem cjelokupnom ispitu. Ispit se smatra položenim ukoliko studenti postignu najmanje 60% (60-70% dovoljan (2); 70-80% dobar (3); 80-90% vrlo dobar (4); 90-100% izvrstan (5). Konačna ocjena formira se temeljem: Nazočnosti i aktivnosti na predavanjima i seminarima: 5%, Laboratorijske vježbe: 10%, Prvi parcijalni test: 43%, Drugi parcijalni test: 42% |
Obvezna literatura (dostupna u knjižnici i putem ostalih medija) |
Naslov |
Broj primjeraka u knjižnici |
Dostupnost putem ostalih medija |
S. S. Handa, S. P. S. Khanuja, G. Longo, D. D. Rakesh: Extraction Technologies for Medicinal and Aromatic Plants. International Centre for Science and High Technology, Trieste, 2008. |
1 |
|
I. Jerković: Kemija aroma, Kemijsko-tehnološki fakultet u Splitu, 2011. |
1 |
Web |
K. V. Peter: Handbook of Herbs and Spices, Volumen 2, CRC Press, 2006. |
1 |
DA |
K. Toplak Galle: Hrvatsko ljekovito bilje, Mozaik knjiga, Zagreb, 2001. |
0 |
DA |
M. Maffei: Dietary Supplements of Plant Origin: A Nutrition and Health Approach, Taylor & Francis, London, UK, 2003. |
1 |
|
|
Dopunska literatura |
Herbs, spices and essential oils: Post-harvest operations in developing countries, UNIDO and FAO 2005.
|
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje utvrđenih ishoda učenja |
Praćenje kvalitete i uspješnosti obavljat će se na tri razine: (1) Sveučilišnoj; (2) Fakultetskoj, pomoću Povjerenstva za kontrolu kvalitete nastave; (3) Nastavničkoj razini. |
Ostalo (prema mišljenju predlagatelja) |
|