NAZIV PREDMETA |
Med i drugi pčelinji proizvodi |
Kod |
|
Nositelj/i predmeta |
Prof. dr. sc. Igor Jerković |
Bodovna vrijednost (ECTS) |
4.0 |
|
Suradnici |
|
Način izvođenja nastave (broj sati u semestru) |
|
|
Status predmeta |
Obvezni |
Postotak primjene e-učenja |
0 % |
|
OPIS PREDMETA |
Ciljevi predmeta |
Cilj je predmeta upoznati studente s/sa: - osnovnim značajkama pčelinje zajednice, - anatomsko-fiziološkim značajkama pčela te njihovim ponašanjem, - poslovima koje pčele obavljaju u košnici, kao i skupljačkom aktivnošću izvan košnice te time objasniti nastanak meda, zatim ulogu peludi i propolisa u pčelinjoj zajednici, - kemijskim sastavom te fizikalnim odlikama, kao i vrijednosnima te specifičnostima pčelinjih proizvoda, - analitikom, botaničkim podrijetlom (melisopalinološka analiza) i senzorikom meda, - čimbenicima koji utječu na medenje medonosnih biljnih vrsta te pašnim resursima na području RH, - mogućnošću korištenja pčelinjaka u turističko-edukativne svrhe te plasmanom i promocijom pčelinjih proizvoda putem ”Apiturizma” Program predmeta Med i drugi pčelinji proizvodi omogućit će studentima stjecanje temeljnih teorijskih i praktičnih znanja iz proizvodnje i analitike pčelinjih proizvoda koja su neophodna za uspješno poslovanje, posebice tvrtkama koje se bave plasmanom meda i ostalih pčelinjih proizvoda te dati osnove za daljnju nadogradnju znanja. |
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
|
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4-10 ishoda učenja) |
Po uspješnom završetku ovog kolegija studenti bi trebali moći: - definirati izravne i neizravne koristi od pčela - objasniti nastanak meda te opisati njegov sastav i fizikalna svojstva - prepoznati osnovne vrste meda - prepoznati mane meda - rangirati uzorke unutar iste vrste meda prema senzorskim odlikama - prepoznati osnovne medonosne biljne vrste - interpretirati rezultate osnovnih fizikalno-kemijskih parametara meda - utvrditi udio vode i izmjeriti električnu provodnost u medu - pripremiti uzoraka meda za melisopalinološku analizu - isplanirati slijed aktivnosti i odabrati opremu za proizvodnju meda, peludi, propolisa, matične mliječi, pčelinjeg otrova i voska |
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave |
1. tjedan: Značaj pčelarstva i osnove biologije pčelinje zajednice - Izravne i neizravne koristi od pčela. Članovi pčelinje zajednice, osnove anatomije i fiziologije pčela te raspodjela poslova unutar i izvan pčelinje zajednice. Odlike glavnih pasmina pčela. 2. tjedan: Med - Proces nastanaka meda. Kemijski sastav, fizikalne odlike i svojstvo meda. Mane meda. 3. tjedan: Medonosno bilje – Čimbenici koji utječu na medenje. Tipovi nektarija. Nastanak medne rose. Najznačajnije kontinentalno i mediteransko medonosno bilje. 4. tjedan: Analitika meda - Upoznavanje s fizikalno-kemijskim metodama koje se koriste za utvrđivanje autentičnosti meda. 5. tjedan: Peludna analiza meda - Utvrđivanje botaničkog i zemljopisnog podrijetla meda. Priprema uzoraka meda za peludnu analizu. Kvalitativna i kvantitativna peludna analiza. 6. tjedan: Senzorika meda - Senzorske odlike glavnih kontinentalnih i mediteranskih vrsta meda. Ocjenjivanje meda. 7. tjedan: Terenska nastava I - Posjeta ovlaštenom laboratoriju za analitiku meda. Upoznavanje s metodama i instrumentima koji se koriste u analitici meda i ostalih pčelinjih proizvoda. 8. tjedan: Isparljivi spojevi u medu - Upoznavanje s metodama koje se koriste za utvrđivanje isparljivih spojeva u medu. 9. tjedan: Pelud, propolis, matična mliječ, pčelinji otrov i vosak - Kemijski sastav i svojstva navedenih pčelinjih proizvoda te njihov način proizvodnje. 10. tjedan: Analitika voska - Upoznavanje s metodama koje se koriste za utvrđivanje autentičnosti voska. 11. tjedan:Tehnologija proizvodnje pčelinjih proizvoda - Načini skupljanja peludi i propolisa te proizvodnje matične mliječi, pčelinjeg otrova i voska. 12. tjedan: ”Apiturizam” - Mogućnost korištenja pčelinjaka u agroturizmu kroz turističko - edukativnu namjenu, načini plasmana pčelinjih proizvoda kroz apiturizam. 13. tjedan: Osnovna fizikalno-kemijska analiza meda; Utvrđivanje udjela vode i električne provodnosti. 14. tjedan: Terenska nastava II - Posjeta punionici meda - upoznavanje s tehnologijom dorade i pakiranja meda. 15. tjedan: Prezentacija seminarskih radova. |
Vrste izvođenja nastave: |
|
Obveze studenata |
Prisustvovati predavanjima (min. 70 %) i vježbama (100 %), sudjelovati u izradi seminara, položiti parcijalne testove znanja i završni usmeni ispit. |
Praćenje rada studenata (upisati udio u ECTS bodovima za svaku aktivnost tako da ukupni broj ECTS bodova odgovara bodovnoj vrijednosti predmeta): |
Pohađanje nastave |
1.5 |
Istraživanje |
0.0 |
Praktični rad |
0.0 |
Eksperimentalni rad |
0.0 |
Referat |
0.0 |
|
|
Esej |
0.0 |
Seminarski rad |
0.5 |
|
|
Kolokviji |
0.0 |
Usmeni ispit |
1.0 |
|
|
Pismeni ispit |
1.0 |
Projekt |
0.0 |
|
|
|
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu |
KONTINUIRANO VREDNOVANJE putem dva kolokvija tijekom semestra: Nazočnost na nastavi, A1(uspješnost=70 -100 %), udjel u ocjeni, k1 =0,1 Seminarski rad +prezentacija, A2(uspješnost=60 -100 %), udjel u ocjeni, k2 =0,20 I. kolokvij, A3 (uspješnost=60 -100 %), udjel u ocjeni, k3 =0,35 II. kolokvij, A4 (uspješnost=60 -100 %), udjel u ocjeni, k4 =0,35 OCJENA (%) = 0,10A1+0,20A2 + 0,35A3+ 0,35A4 ZAVRŠNO VREDNOVANJE putem cjelovitog pisanog i usmenog ispita provodi se u redovitim ispitnim rokovima kroz 4 ispitna termina: Aktivnosti A1 i A2 vrednuju se na isti način kako je gore navedeno. Pisani ispit, A5 (uspješnost=60 -100 %), udjel u ocjeni, k5 =0,30 Usmeni ispit, A6 (uspješnost=60 -100 %), udjel u ocjeni, k6 =0,40 OCJENA (%) = 0,10A1+0,20A2 + 0,30A5 + 0,40A6 Ocjene: 60 -70 % - dovoljan (2); 71-80 % - dobar (3); 81-90 % - vrlo dobar (4); 91-100 % - izvrstan (5). Ukoliko je student položio samo jedan kolokvij tijekom kontinuirane provjere pristupa polaganju cjelovitog ispita u redovitim ispitnim rokovima, a položeni dio gradiva mu se priznaje do kraja akademske godine kao dio pisanog ispita. |
Obvezna literatura (dostupna u knjižnici i putem ostalih medija) |
Naslov |
Broj primjeraka u knjižnici |
Dostupnost putem ostalih medija |
N. Kezić, D. Bubalo, Z. Grgić, M. Dražić, D. Barišić, J. Filipi, M. Ševar, D. Krakar, V. Tretinjak: Konvencionalno i ekološko pčelarenje, Interna skripta, Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2013. |
1 |
|
F. Šimić: Naše medonosno bilje, Nakladni zavod Znanje, Zagreb, 1980. |
1 |
|
E. Crane: Honey. A comprehensive survey, Heinemann, London, 1975. |
1 |
|
|
Dopunska literatura |
The Hive and the Honey Bee, Dadant & Sons Hamilton, 1987. H. Horn, C. Lulmann: DasgrosseHonigbuch, Műnchen, 1992. Časopis ”Hrvatska pčela”, Hrvatski pčelarski savez, Zagreb
|
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje utvrđenih ishoda učenja |
Praćenje kvalitete i uspješnosti obavljat će se na tri razine: (1) Sveučilišnoj; (2) Fakultetskoj, pomoću Povjerenstva za kontrolu kvalitete nastave; (3) Nastavničkoj razini. |
Ostalo (prema mišljenju predlagatelja) |
|