NAZIV PREDMETA |
Kemija tla |
Kod |
|
Nositelj/i predmeta |
Doc. dr. sc. Maša Buljac Prof. dr. sc. Marija Bralić |
Bodovna vrijednost (ECTS) |
5.0 |
|
Suradnici |
Doc. dr. sc. Maša Buljac |
Način izvođenja nastave (broj sati u semestru) |
|
|
Status predmeta |
Izborni |
Postotak primjene e-učenja |
0 % |
|
OPIS PREDMETA |
Ciljevi predmeta |
Upoznati studente sa svojstvima mineralne i organske tvari tla i njihovim ulogama u kemijskim procesima u tlu. Odrediti koncentraciju i sastav otopine tla, značaj i ulogu reakcije tla, aciditeta, alkaliteta i saliniteta za pojedina svojstva tla i procese u tlu. Analizirati onečišćenja tla organskim i anorganskim spojevima. |
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
|
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4-10 ishoda učenja) |
Nakon položenog ispita od studenta se očekuje da zna: - Identificirati kemijski sastav pedosfere, podrijetlo kemijskih sastojaka u tlu - Usporediti prirodne i antropogeno uvjetovane procese transformacija mineralne i organske tvari tla - Ustanoviti sličnosti i razlike u kemijskim procesima u različitim tlima - Izvori onečišćenja tla kao posljedica ljudskog djelovanja - Napraviti plan kemijskih analiza tla za različite potrebe - Kako obraditi dobivene spoznaje kemijskih analiza tla |
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave |
1. tjedan: Uvod. Definicija osnovnih pojmova u kemiji tla 2. tjedan: Matični supstrati i procesi pedogeneze 3. tjedan: Mineralna struktura tla (oksidi i hidroksidi Al, Si, Fe, Mn, nesilikatni minerali, sekundarni minerali gline, ionske disperzije). Seminar 1 (2 sata): Reakcije izmjene kationa i aniona na granici faza kruto-tekuće. Vježba 1 (3 sata): Analiza tla (određivanje kiselosti tla; određivanje ukupnih karbonata u tlu). 4. tjedan: Organska struktura tla (svježi ostaci na tlu i u tlu, transformacije. organske tvari tla, mineralizacija, humus- postanak, sastav i svojstva, podjele humusa, značaj humusa za plodnost tla). 5. tjedan: Tekuća faza tla. Svojstva otopine tla. Seminar 2 (2 sata): kiselost tla, pH tla. Vježba 2 (3 sata): Određivanje puferske sposobnosti tla. 6. tjedan: Procesi taloženja i otapanja 7. tjedan: I. parcijalni test. Seminar 3 (2 sata): Načini mjerenja kiselosti tla. Vježba 3 (3 sata): Određivanje sadržaja amonijačnog dušika u tlu Nessler-ovim reagensom. 8. tjedan: Reakcije izmjene kationa i aniona na granici faza tlo-otopina 9. tjedan: Kiselost tla, načini mjerenja kiselosti tla, porijeklo kiselosti tla i korekcija kiselosti tla. Seminar 4 (2 sata): Redoks potencijal tla i praktična primjena. Vježba 4 (3 sata): Određivanje fiziološki aktivnog vapna (% CaO) metodom po Galetu. 10 tjedan: Alkalitet, salinitet, puferi u tlu. Onečišćenja tla s organskim i anorganskim spojevima. 11. tjedan: Osnovni principi elektrokemije. Seminar 5 (2 sata): Kemijski sastav organskog dijela tla. Vježba 5 (3 sata): . Određivanje ukupnog dušika u biljnom materijalu i tlu metodom po Kjeldahl-u. 12. tjedan: Redoks potencijal tla i praktična primjena. 13. tjedan: Svojstva koloida u okolišu. Seminar 6 (2 sata): Tekuća faza tla 14. tjedan: Problemi onečišćenja tla. 15. tjedan: II. parcijalni test. Seminar 7 (2 sata): oksido-redukcijski uvjeti u tlu |
Vrste izvođenja nastave: |
|
Obveze studenata |
|
Praćenje rada studenata (upisati udio u ECTS bodovima za svaku aktivnost tako da ukupni broj ECTS bodova odgovara bodovnoj vrijednosti predmeta): |
Pohađanje nastave |
0.8 |
Istraživanje |
0.0 |
Praktični rad |
0.0 |
Eksperimentalni rad |
1.0 |
Referat |
0.0 |
Priprema za kolokvij iz vježbi |
0.2 |
Esej |
0.0 |
Seminarski rad |
0.0 |
|
|
Kolokviji |
1.0 |
Usmeni ispit |
1.0 |
|
|
Pismeni ispit |
1.0 |
Projekt |
0.0 |
|
|
|
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu |
Tijekom semestra cjelokupni ispit može se položiti preko dva kolokvija iz teorije i zadataka i 7 kolokvija iz laboratorijskih vježbi. U ispitnim rokovima se polaže pismeni i usmeni ispit. Ocjene: 55-64% - dovoljan; 65-75% - dobar; 76-85% - vrlo dobar; 86-100% - izvrstan. |
Obvezna literatura (dostupna u knjižnici i putem ostalih medija) |
Naslov |
Broj primjeraka u knjižnici |
Dostupnost putem ostalih medija |
D.L. Sparks, Environmental Soil Chemistry, 2 nd edition Academic Press, London, 2003. |
0 |
Jedan primjerak u zavodu |
E. Prohić, Geokemija, Targa, Zagreb, 1998. |
0 |
|
M. Cresser, K. Killham, T. Edwards, Soil Chemistry and its applications, Cambridge University Press, Cambridge, 1993. |
0 |
Jedan primjerak u zavodu |
A. Škorić, Postanak, razvoj i sistematika tala, Sveučilište u Zagrebu, 1986. |
0 |
Jedan primjerak u zavodu |
A. Škorić, Sastav i svojstva tla, Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb, 1991. |
0 |
Jedan primjerak u zavodu |
|
Dopunska literatura |
T. G. Spiro, W. M. Stigliani, Chemistry of environment, Prentice Hall, New Jersey, 1996; A. Škorić, Priručnik za pedološka istraživanja, Fakultet poljoprivrednih znanosti, Zagreb, 1982.; C.S. Kupchella, M.C. Hyland, Environmental science, 2 nd edition, Allyn and Bacon, Massachusetts, 1989.
|
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje utvrđenih ishoda učenja |
Praćenje kvalitete i uspješnosti izvođenja nastave i usvajanja znanja (vještina), prati se na razini: (1) nastavnika, prihvaćanjem sugestija polaznika i kolega, (2) fakulteta, provođenjem anketiranja polaznika o kvaliteti nastave. |
Ostalo (prema mišljenju predlagatelja) |
|