NAZIV PREDMETA |
Mikrobiologija zagađenih voda |
Kod |
|
Nositelj/i predmeta |
Prof. dr. sc. Nada Krstulović |
Bodovna vrijednost (ECTS) |
5.0 |
|
Suradnici |
|
Način izvođenja nastave (broj sati u semestru) |
|
|
Status predmeta |
Izborni |
Postotak primjene e-učenja |
20 % |
|
OPIS PREDMETA |
Ciljevi predmeta |
Cilj ovog predmeta je upoznati studente s disciplinom mikrobiologije koja obuhvaća izučavanje mikroorganizama u zagađenim vodama, s posebnim osvrtom na patogene i potencijalno patogene mikroorganizme prenosive zagađenim vodama i organizmima koji u tim vodama žive. |
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
Osnovna znanja iz Opće mikrobiologije |
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4-10 ishoda učenja) |
- Stjecanje spoznaja o izvorima mikrobiološkog zagađenja prirodnih voda (otpadne vode, atmosfera, zemljište, životinjske farme, balastne vode i sl.). - Stjecanje spoznaja o osobinama i značaju različitih skupina mikroorganizama, u prvom redu patogenih, koje iz raznih izvora dospiju u prirodne vode. - Razumijevanje definicije indikatorskih organizama i saznanja o primjeni indikatorskih skupina mikroorganizama u procjeni stupnja zagađenja, ovisno o namjeni voda. - Razumijevanje kriterija i standarda za procjenu kakvoće različitih tipova voda (pitka voda, rijeke, more i sl.) te svrhe utvrđivanja stupnja zagađenja različitih tipova voda. - Stjecanje saznanja o sudbini alohtonih mikroorganizama po dolasku u vodeni okoliš, odnosno o mehanizmima njihove adaptacije i preživljavanja. - Upoznavanje s čimbenicima okoliša koji utječu na preživljavanje indikatorskih i patogenih mikroorganizama u različitim tipovima voda, te s razlikama u preživljavanju među navedenim skupinama mikroorganizama. - Stjecanje saznanja o utjecaju alohtonih mikroorganizama na organizme koji žive u vodenom okolišu. - Razumijevanje zašto se školjkaši smatraju najugroženijim organizmima u mikrobiološki zagađenim vodama i koji sve čimbenici utječu na stopu koncentriranja alohtonih mikroorganizama. |
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave |
Predavanje 1. Uvodno predavanje (2 sata) Mikrobiologija zagađenih voda (sanitarna mikrobiologija) kao posebna mikrobiološka disciplina. Mikroorganizmi kao onečišćujuće tvari u vodama: alohtoni mikroorganizmi u vodama (mikroorganizmi kojima vode ne predstavljaju prirodni životni okoliš). Predavanje 2. Izvori alohtonih mikroorganizama (2 sata) Izvori alohtonih mikroorganizama: komunalne otpadne vode, atmosfera, zemljište, životinjske farme, balastne vode. Osobine svakog od izvora. Među brojnim mikroorganizmima koji iz nabrojenih izvora dospiju u vodeni okoliš prisutne su i različite skupine patogenih mikroorganizama. Predavanje 3. Pregled i osobine patogenih skupina mikroorganizama (2 sata) Koji patogeni mikroorganizmi iz gore navedenih izvora najčešće dospiju u vode? Pregled patogenih bakterija, virusa, gljivica, protista i ostalih parazita koji se najčešće nalaze u zagađenim vodama. Predavanje 4: Patogeni mikroorganizmi (3 sata) Osobine i značaj svake od prethodno nabrojenih skupina. Patogene bakterije najčešće izolirane iz zagađenih voda i bolesti koje uzrokuju, virusi i virusne bolesti najčešće prenosive zagađenim vodama, gljivice i paraziti u zagađenim vodama kao uzročnici oboljenja. Predavanje 5. Indikatorski mikroorganizmi (2 sata) Pojam i definicija indikatora, pregled indikatora fekalnog zagađenja: koliformne bakterije, fekalni koliformi (Escherichia coli), fekalni streptokoki, crijevni enterokoki, anaerobne bakterije; bakteriofagi kao indikatori. Obrada svake od indikatorskih skupina. Predavanje 6. Kriteriji i standardi za procjenu kakvoće voda (2 sata) Pojam i definicija kriterija i standarda za kakvoću voda, pregled standarda za različite tipove voda (pitka voda, rijeke, more i sl.). Svrha utvrđivanja stupnja zagađenja različitih tipova voda. Predavanje 7. Sudbina alohtonih mikroorganizama po dolasku u vodeni okoliš (2 sata) Što se događa s alohtonim mikroorganizmima po dolasku u vodeni okoliš ? Preživljavanje alohtonih mikroorganizama u slatkovodnom i morskom okolišu, mehanizmi adaptacije i preživljavanja. Predavanje 8. Čimbenici okoliša koji utječu na preživljavanje alohtonih mikroorganizama (3 sata) Pregled čimbenika koji imaju značajnog utjecaja na njihovo preživljavanja: sunčevo zračenje (svjetlost), temperatura, osmotski pritisak, pH, hranjiva, teški metali, antagonističko djelovanje drugih organizama, kombinirano djelovanje više čimbenika. Predavanje 9. T90 – preživljavanje (2 sata) Preživljavanje indikatorskih organizama, patogenih bakterija i virusa. Izražavanje preživljavanja kao T90. Razlike u preživljavanju među navedenim skupinama mikroorganizama. Predavanje 10. Akumulacija alohtonih mikroorganizama u organizme koji u tom okolišu žive (2 sata) Utjecaj alohtonih mikroorganizama na sanitarnu kakvoću organizama koji u tom okolišu žive. Akumulacija mikroorganizama. Dio se alohtonih mikroorganizama akumulira u nekim od tih organizama. Sesilni organizmi i i filtratori (filter-feeders) s epidemiološkog aspekta najrizičnija skupina organizama. Predavanje 11. Pregled rizičnih skupina organizama za ljudsko zdravlje (2 sata) Školjkaši kao konzumni organizmi najrizičnija skupina organizama za ljudsko zdravlje . Osobine školjkaša s obzirom na sesilan način života i hranidbu filtriranjem vode. Brzina i faktor koncentriranja alohtonih mikroorganizama u školjkašima. Pregled čimbenika koji utječu na stopu filtracije školjkaša, odnosno na stopu koncentriranja alohtonih mikroorganizama. Predavanje 12. Infekcije i trovanja putem školjkaša (2 sata) Najčešći patogeni prenosivi putem školjkaša. Predavanje 13. Eutrofikacija i toksične fitoplanktonske cvatnje (2 sata) Toksične fitoplanktonske cvatnje, akumulacija toksina u školjkašima, školjkaši kao filtratori vode predstavlaju vektore prijenosa toksina. Predavanje 14. Cvatnje cijanobakterija (2 sata) Cijanobakterije i njihova toksičnost. Cijanotoksini. Trovanja direktnim kontaktom, vodom za piće, konzumacijomm organizama iz vode u kojoj su prisutni cijanotoksini. Seminarski rad Svaki od studenata samostalno izrađuje seminarski rad iz najvažnijih tema vezanih za pojedina predavanja. Nakon prezentacija seminara slijedi rasprava o obrađenoj temi. Laboratorijske vježbe Vježba 1. (3 sata) Metode uzorkovanja vode. Određivanje mikrobiološke ispravnosti vode za piće metodom razmaza. Određivanje indikatora fekalnog onečišćenja metodom membranske filtracije u vodi za piće i moru za kupanje: vjerojatne E. coli, fekanih koliforma i intestinalnih enterokoka uz korištenje selektivnih podloga prema ISO standardima. Vježba 2. (3 sata) Određivanje vjerojatne E. coli i fekalnih koliforma u morskoj vodi MPN metodom prema HRN EN ISO 9308-2. Određivanje intestinalnih enterokoka u morskoj vodi MPN metodom prema WHO/UNEP 1995. Vježba 3. (4 sata) Određivanje indikatora fekalnog zagađenja u školjkašima: Određivanje E. coli u školjkašima MPN metodom prema HRN ISO/TS 16649-3. Određivanje vjerojatne E. coli i fekalnih koliforma u školjkašima MPN metodom prema HRN EN ISO 9308-2. Određivanje enterokoka u školjkašima MPN metodom prema WHO/UNEP 1995. Vježba 4. (2 sata) Određivanje patogena u školjkašima: Određivanje Salmonella u školjkašima prema metodi HRN EN ISO 6579- selektivno namnožavanje. Određivanje Salmonella u školjkašima prema metodi HRN EN ISO 6579- izoliranje na selektivnim podlogama. Vježba 5. (3 sata) Određivanje sanitarne ispravnosti sedimenta iz slatkovodnog i morskog okoliša metodom izlijevanja prema WHO/UNEP 1995. Određivanje ukupnog broja bakterija u vodi metodom epifluorescentne mikroskopije. Određivanje ukupnog broja bakterija u vodi metodom protočne citometrije. |
Vrste izvođenja nastave: |
|
Obveze studenata |
Pohađanje nastave je obvezno (tolerira se određeni broj opravdanih izostanaka), izrada seminara, rasprave po nastavnim jedinicama. |
Praćenje rada studenata (upisati udio u ECTS bodovima za svaku aktivnost tako da ukupni broj ECTS bodova odgovara bodovnoj vrijednosti predmeta): |
Pohađanje nastave |
1.0 |
Istraživanje |
0.0 |
Praktični rad |
0.0 |
Eksperimentalni rad |
0.0 |
Referat |
0.0 |
|
|
Esej |
0.0 |
Seminarski rad |
1.0 |
|
|
Kolokviji |
2.0 |
Usmeni ispit |
1.0 |
|
|
Pismeni ispit |
0.0 |
Projekt |
0.0 |
|
|
|
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu |
Ocjena se formira kako slijedi: 90-100% riješenih pitanja iz testova i usmenog ispita - izvrstan (5) 80-89% riješenih pitanja iz testova i usmenog ispita - vrlo dobar (4) 70-79% riješenih pitanja iz testova i usmenog ispita - dobar (3) 60-69% riješenih pitanja iz testova i usmenog ispita – dovoljan (2) < 60% - student nije zadovoljio |
Obvezna literatura (dostupna u knjižnici i putem ostalih medija) |
Naslov |
Broj primjeraka u knjižnici |
Dostupnost putem ostalih medija |
Krstulović, N: Power Point nastavni materijali na CD-u. |
0 |
Svi studenti dobiju CD |
Krstulović, N. I M. Šolić, 2006. Alohtoni mikroorganizmi u moru, 199-254. U: Mikrobiologija mora, IOR-Split, 317p. Udžbenik Sveučilišta u Splitu. |
10 |
|
Pike E.B., Gale, P. & Bryan J.J. Health risks of freshwater and the development of microbial standards. Water research Centre Report, London, 1989. |
1 |
|
Članci u časopisima i sadržaji na internetu koji se odnose na problematiku onečišćenja mora |
0 |
|
|
Dopunska literatura |
T.N. Hofer, (2008).Marine pollution: New Research, Nova Science Publishers, New York, 448p. Laws, E.A. (2000). Aquatic Pollution, An Introductory Text (Third Edition). Willey Intersci. Publ., New York, 672 pages.
|
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje utvrđenih ishoda učenja |
|
Ostalo (prema mišljenju predlagatelja) |
|