NAZIV PREDMETA |
Tehnološki procesi organske industrije |
Kod |
|
Nositelj/i predmeta |
Prof. dr. sc. Nataša Stipanelov Vrandečić |
Bodovna vrijednost (ECTS) |
5.5 |
|
Suradnici |
|
Način izvođenja nastave (broj sati u semestru) |
|
|
Status predmeta |
Obvezni |
Postotak primjene e-učenja |
0 % |
|
OPIS PREDMETA |
Ciljevi predmeta |
Cilj predmeta je upoznati studente s tehnološkim procesima u preradi nafte i prirodnog plina u svrhu proizvodnje goriva i maziva te odabranih petrokemikalija, kao i s procesima pretvorbe petrokemikalija u međuproizvode i/ili konačne proizvode uz poštivanje ekonomskih, ekoloških i sigurnosnih uvjeta industrijske proizvodnje. |
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet |
|
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4-10 ishoda učenja) |
Nakon položenog ispita student je sposoban: 1. objasniti specifičnosti organske kemijske industrije 2. opisati tehnološke procese primarne i sekundarne prerade nafte 3. opisati procese rafinacije naftnih derivata 4. navesti temeljne naftne derivate i njihove karakteristike 5. opisati tehnološke procese pretvorbe odabranih petrokemikalija u intermedijare i/ili proizvode 6. skicirati sheme odabranih tehnoloških procesa 7. sintetizirati kemijsko-inženjerska znanja na primjerima industrijskih procesa u suvremenoj organskoj kemijskoj industriji |
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave |
1. tjedan: Uvod. Karakteristike i značaj organske kemijske industrije. Razvitak organske kemijske industrije. 2. tjedan: Petrokemijske sirovine i proizvodi. Svjetska proizvodnja i potrošnja nafte i prirodnog plina, procjena preostalih zaliha nafte. 3. tjedan: Podjela i značajke kemijskih reakcija i procesa; Kemijski reaktori; optimizacija kemijskih procesa; ekonomičnost i ekologija kemijskih procesa 4. tjedan: Nafta: energent, izvor petrokemikalija, postanak, istraživanje, bušenje i transport nafte. Kemijski sastav i svojstva nafte. 5. tjedan: Procesi i proizvodi prerade nafte. Podjela procesa. Primarni procesi prerade nafte. Atmosferska i vakuum destilacija nafte. Destilacija ponovljenim vrenjem. Tlačna destilacija. Provjera znanja (I. kolokvij) 6. tjedan: Sekundarni procesi prerade: Toplinsko krekiranje: koksiranje i lom viskoznosti; Katalitičko krekiranje. Hidrokrekiranje. 7. tjedan: Procesi reformiranja benzina. Procesi izomerizacije; Procesi alkilacije. Procesi polimerizacije (oligomerizacije). 8. tjedan: Procesi obrade: Obrada vodikom (hidroobrada, hidrodesulfurizacija); procesi pri dobivanju mineralnih baznih ulja (dearomatizacija, deparafinacija, deasfaltizacija) 9. tjedan: Oksidacijski procesi-uklanjanje sumporovih spojeva; proizvodnja bitumena. 10. tjedan: Temeljni naftni proizvodi. Provjera znanja (II. kolokvij) 11. tjedan: Prirodni plin: istraživanje, pridobivanje. Procesi obrade prirodnog plina. 12. tjedan: Procesi proizvodnje sirovinskih komponenti za organsku sintezu. Proizvodnja alkana. Metan. Sintezni plin, procesi dobivanja i primjena. Metanol. Formaldehid. Octena kiselina. Fisher-Tropschova sinteza 13. tjedan: Proizvodnja alkena: piroliza ugljikovodika. Kemikalije iz C4 i C5 frakcije. Oligomerizacija etilena. Primjena etilena: acetaldehid, etilen-oksid, etilen-glikol. 14. tjedan: Primjena C4 ugljikovodika. Acetilen. Proizvodnja aromatskih ugljikovodika. Odvajanje BTK ugljikovodika. Primjena aromata: fenol, stiren. 15. tjedan: Polimeri i procesi polimerizacije (lančane i postupne polimerizacije). Proizvodnja polietilena. Provjera znanja (III. kolokvij) |
Vrste izvođenja nastave: |
|
Obveze studenata |
Prisustvovanje predavanjima (min. 70 %), laboratorijskim vježbama (100 %), izrada i prezentacija seminarskog rada |
Praćenje rada studenata (upisati udio u ECTS bodovima za svaku aktivnost tako da ukupni broj ECTS bodova odgovara bodovnoj vrijednosti predmeta): |
Pohađanje nastave |
1.5 |
Istraživanje |
0.0 |
Praktični rad |
0.0 |
Eksperimentalni rad |
0.0 |
Referat |
0.0 |
|
|
Esej |
0.0 |
Seminarski rad |
0.5 |
|
|
Kolokviji |
3.5 |
Usmeni ispit |
1.5 |
|
|
Pismeni ispit |
2.0 |
Projekt |
0.0 |
|
|
|
Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu |
KONTINUIRANO VREDNOVANJE putem tri kolokvija tijekom semestra: Nazočnost na nastavi, A1(uspješnost = 70 -100 %), udjel u ocjeni, k1 = 0,10 I. kolokvij, A2 (uspješnost = 60 -100 %), udjel u ocjeni, k3 = 0,30 II. kolokvij, A3 (uspješnost = 60 -100 %), udjel u ocjeni, k4 = 0,30 III. kolokvij, A4 (uspješnost = 60 -100 %), udjel u ocjeni, k5 = 0,30 OCJENA (%) = 0,10A1+0,30A2 + 0,30A3+ 0,30A4 ZAVRŠNO VREDNOVANJE putem cjelovitog pisanog i usmenog ispita provodi se u redovitim ispitnim rokovima kroz 4 ispitna termina: Aktivnost A1 vrednuje se na isti način kako je gore navedeno. Pisani ispit, A5 (uspješnost = 60 -100 %), udjel u ocjeni, k5 = 0,45 Usmeni ispit, A6 (uspješnost = 60 -100 %), udjel u ocjeni, k6 = 0,45 OCJENA (%) = 0,10A1+ 0,45A5 + 0,45A6 Ocjene: 60 -70 % - dovoljan (2); 71-80 % - dobar (3); 81-90 % - vrlo dobar (4); 91-100 % - izvrstan (5). Ukoliko je student položio samo jedan kolokvij tijekom kontinuirane provjere pristupa polaganju cjelovitog ispita u redovitim ispitnim rokovima a položeni dio gradiva mu se priznaje do kraja akademske godine kao dio pisanog ispita. |
Obvezna literatura (dostupna u knjižnici i putem ostalih medija) |
Naslov |
Broj primjeraka u knjižnici |
Dostupnost putem ostalih medija |
N. Stipanelov Vrandečić, Tehnološki proces organske industrije, nastavni materijali u obliku PPT prezentacija, 2013. |
0 |
web KTF-a |
I. Klarić, (I. dio), interna skripta, Kemijsko-tehnološki fakultet, Split, 2008. |
1 |
web knjižnica KTF-a |
Z. Janović, Naftni i petrokemijski procesi i proizvodi, Hrvatsko društvo za goriva i maziva, Zagreb, 2005. |
10 |
|
|
Dopunska literatura |
N. P. Cheremisinoff, Handbook of Chemical Processing Equipment, Buterworth Heinemann, Boston, 2000. S. Matar, L. F. Hatch, Chemistry of Petrochemical Processes, 2nd edition, Gulf Publ. Co., Boston, 2001.
|
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje utvrđenih ishoda učenja |
Praćenje kvalitete i uspješnosti izvođenja nastave i usvajanja znanja (vještina), prati se na razini: (1) nastavnika, prihvaćanjem sugestija polaznika i kolega, (2) fakulteta, provođenjem anketiranja polaznika o kvaliteti nastave. |
Ostalo (prema mišljenju predlagatelja) |
|